johannasanning.blogg.se

2013-09-16
10:39:15

Ny vecka
 
 
Helgen har varit svår, fredagen urartade i hetsätning i bilen på väg hem från jobbet. Utan att hjärnan riktigt hann med hade jag varit inne på Willys och handlet både det ena och det andra. Stackars magen fick en smärre chock över den brutala behandlingen. Det handlade inte om liberal LCHF, det handlade om en ren och skär hetsätning av kolhydrater och socker. Kanelbullar och choklad... Men i helsike att jag är sämre än att jag kan rycka upp mig. Lördagen började bra, men då jag var bjuden på middag på kvällen blev det rätt så liberalt, dock under kontroll tack och lov. Igår var jag tillbaka på banan igen och åt strikt LCHF, vips så mår jag mycket bättre. Snuvan och halsontet som dök upp som ett brev på posten i fredags kväll var borta igen på söndagen. Idag känner jag mig som vanligt igen.
 
Vad tror ni om det där? Jag tycker det är fascinerande. Hur kroppen reagerar på kolhydrater alltså. Jag hann alltså med en hetsätningskväll, det räckte för att förkylningssymtomen skulle hopa sig. Jag tycker att det är rätt fantastiskt hur kroppen verkligen skriker på mig när jag äter sådant som inte är bra för mig. Att reaktionen kan bli så snabb för att sedan försvinna när jag återgår till bra lågkolhydratkost. Just dessa kroppsliga reaktioner får mig att inse hur rätt jag gör när jag äter LCHF. Jag har så svårt att se att något som skulle vara dåligt för mig i längden får mig att må så mycket bättre i nuet. Ännu märkligare är att en kost som enligt många borde göra mig frisk, tallriksmodellen, äta allt men inte alltid osv, ger mig direkta sjukdomssymtom. Jag tror inte att det stämmer. Jag tror att min kropp förstår bättre vad som är bra för den. Jag tror inte evolutionen är så bakvänd att den försöker lura mig. Den enda som försöker lura mig är min lilla djävul på axeln tillsammans med vilseledda kostrådgivare.
 
Nu ryker i alla fall vågen, en dag i veckan ska jag väga mig framöver. Jag blir alldeles för stressad av att inte se att det går neråt. Stress i sig bromsar viktnedgången, dessutom ger den ångest. Hur dämpar jag ångest? Genom att äta. Alltså bör jag undvika stress. Klarar jag att äta bra mat utan att hetsäta däremellan kommer jag ju att gå ner i vikt, det vet jag ju. Jag kommer dessutom hålla mig fri från förkylningar vilket innebär att jag kan träna. Ytterligare en del i mitt välmående som jag vill prioritera. Ny vecka nya tag helt enkelt!
 
Kaffe mixat med två ägg, 25 gram smör och kanel. Superfrukost!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: